Nowość!
Skrót informacji
„Dziś apteki stoją przed koniecznością znalezienia równowagi między zakazem reklamy a możliwością rzetelnego informowania pacjentów. Musimy wypracować nowe regulacje, które zabezpieczą pacjentów przed nieetycznymi praktykami, jednocześnie pozwalając aptekom skutecznie komunikować się ze społeczeństwem” – powiedział dr Marek Tomków podczas spotkania z dziennikarzami.
Tematem przewodnim spotkania zorganizowanego przez NIA w środę 9 lipca br. była reklama aptek w świetle ostatniego wyroku TSUE, kwestie pomiarów temperatur w aptekach oraz zagadnienia związane z adherencją terapeutyczną.
Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, dr Marek Tomków, przybliżył cel spotkania oraz odniósł się do informacji prasowych związanych z wyrokiem TSUE dotyczącym reklamy aptek.
Centralnym punktem spotkania była prezentacja przygotowana przez mgr farm. Marcina Piątka, Prezesa Pomorsko-Kujawskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej. W prezentacji przedstawiono przykłady kontrowersyjnych metod reklamy aptek sprzed wprowadzenia zakazu w 2012 r. Omówiono także zjawisko nazywania aptek nazwami sugerującymi niskie ceny, co zdaniem prelegentów wprowadzało pacjentów w błąd.
„Ważne jest, by pamiętać, że reklama aptek przed 2012 r. często prowadziła do absurdalnych sytuacji, które narażały pacjentów na manipulacje. Naszym zadaniem jest przypomnienie tych przykładów, by uniknąć ich powtórzenia” – podkreślił mgr farm. Marcin Piątek.
Podczas spotkania rozmawiano również o potencjalnych zagrożeń związanych z ewentualnym powrotem do praktyk sprzed 2012 r. oraz konieczności wypracowania nowych regulacji prawnych, które zabezpieczą pacjentów przed nieetycznymi formami reklamy, jednocześnie umożliwiając aptekom informowanie o świadczonych usługach zdrowotnych.
W spotkaniu udział wzięli również Wiceprezes NRA, dr Mikołaj Konstanty, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej, mgr farm. Dominik Lakota oraz mec. Mariusz Ciszkowski z biura prawnego NIA. Konkluzja spotkania – to konieczność dalszych działań legislacyjnych i edukacyjnych w obszarze odpowiedzialnego informowania pacjentów przez apteki.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 19 czerwca 2025 r. wyrok, w którym uznał, że Polska naruszyła unijne przepisy wprowadzając całkowity zakaz reklamy aptek. Jak przypomina Samorząd Aptekarski, pomimo tego rozstrzygnięcia, w polskim porządku prawnym nadal obowiązują przepisy chroniące niezależność zawodową farmaceutów, a także dobro pacjenta.
Naczelna Rada Aptekarska skierowała do Minister Zdrowia pismo w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 19 czerwca 2025 r., dotyczącym zakazu reklamy aptek. Apeluje w nim o natychmiastowe podjęcie prac legislacyjnych, które w sposób precyzyjny określą granicę między informacją a reklamą apteczną oraz ochronią pacjentów i farmaceutów przed negatywnymi skutkami komercjalizacji usług zdrowotnych.
Pajęczaki zakażają nas coraz częściej