Na Internetowym Koncie Pacjenta pacjent może dać dostęp farmaceucie/aptece/punktowi aptecznemu do swoich e-recept i recept papierowych zrealizowanych od stycznia 2019 r., a także informacji, jakie leki na receptę wykupił.
Upoważnienia można udzielić na określony czas i zakres danych. Jak pacjent może upoważnić farmaceutę?
- wystarczy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta;
- wejść w zakładkę „Uprawnienia”;
- wybrać „Dostęp dla lekarzy i farmaceutów”, a następnie informację, że udziela się dostępu aptece lub punktowi aptecznemu;
- znajdujemy aptekę lub punkt apteczny, któremu chcemy nadać dostęp do dokumentacji medycznej (nazwa, adres);
- zatwierdzamy.
Wszyscy pracownicy wskazanej apteki/punktu aptecznego będą mieli dostęp do dokumentacji medycznej z wybranego przez pacjenta okresu leczenia.
W przypadku nadania dostępu tylko i wyłącznie wybranemu farmaceucie należy wybrać opcję nadania dostępu pracownikowi medycznemu, a następnie wpisać jego imię, nazwisko oraz numer jego prawa wykonywania zawodu – informację taką uzyskamy od farmaceuty. Zaznaczamy, że dajemy dostęp do recept, wybieramy, na jaki czas i zatwierdzamy.
W czym może pomóc pacjentowi farmaceuta?
- Poinformuje o możliwych niekorzystnych interakcjach między lekami. Może doradzić, jak i kiedy przyjmować dany lek oraz czy można go łączyć z innymi lekami i posiłkami.
- Wskaże tańszy zamiennik produktu leczniczego przepisanego przez lekarza.
- Poinstruuje, jak prawidłowo przechowywać produkty lecznicze. Jest to szczególnie ważne w przypadku szczepionek, insulin czy probiotyków. Farmaceuta poinstruuje, które leki trzeba przechowywać w lodówce, a które tego nie wymagają.
- Farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może – w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia – wystawić receptę (tzw. recepta farmaceutyczna).
Więcej na ten temat przeczytają Państwo
TUTAJ.