Aktualności

08.10.2015

4 minuty

Aplikacja wspomagająca terapię dzieci z autyzmem

źródło: PG

W polskich ośrodkach stosowane są różne metody terapii dzieci z autyzmem. Terapia behawioralna wykorzystuje różnorodne techniki, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi. Jedną z nich są plany aktywności, które pomagają osobom z autyzmem samodzielnie wykonywać różne aktywności, gdyż przy pomocy wskazówek w formie zdjęć lub napisów, „krok po kroku” pokazują dziecku jak ma wykonać dane zadanie np. umyć ręce, ubierać się, zbudować wieżę, czy nawiązać interakcję z inną osobą. Uczenie się schematów działań pozwala osobom z autyzmem łatwiej funkcjonować w społeczeństwie, a nawet podjąć w przyszłości pracę.

Dotychczas plany aktywności tworzone były przez terapeutów w formie „papierowej” – jako segregatory z kartkami, na których były zdjęcia bądź napisy. Każdemu zadaniu edukacyjnemu, a nawet zabawie, przypisany był odrębny segregator, a dla każdego dziecka trzeba było przygotować dostosowane do jego potrzeb zindywidualizowane plany aktywności. Cały proces tworzenia planów udało się uprościć. Studenci Politechniki Gdańskiej pod kierunkiem dr inż. Agnieszki Landowskiej oraz specjaliści z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku pod kierunkiem dr Anny Budzińskiej i Iwony Ruty-Sominki przygotowali aplikację wspomagającą terapię dzieci z autyzmem.

Wydzielona została aplikacja dla dziecka (do wyświetlania i realizacji planu), terapeuty (do tworzenia i modyfikacji planów) oraz aplikacja, która pozwala na dzielenie się swoimi planami z innym terapeutami.
– Udało nam się stworzyć specjalistyczną aplikację, która w prosty sposób umożliwi wykorzystanie potencjału urządzeń mobilnych do układania i wypełniania planu aktywności. Pozwoli także zmniejszyć do minimum „kosmiczną” pracę terapeutów, którą wykonują każdego dnia przygotowując materiały terapeutyczne dla dzieci – tłumaczy współtwórca wynalazku dr inż. Agnieszka Landowska.

Aplikacja daje terapeutom możliwość tworzenia i modyfikacji sekwencji zadań do wykonania przez dziecko w ciągu dnia. Została ona wyposażona w bardzo prosty interfejs – bez nadmiaru grafik, kolorów, animacji i przycisków, co uczyniło ją bardzo przyjazną dla osób autystycznych.
Dzięki zastosowaniu odpowiednich blokad, dziecko nie może przejść do wykonywania kolejnej aktywności zanim nie wykona aktualnie wyświetlanego zadania. Oprogramowanie może być zainstalowane na urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym Android. Dzięki temu możliwe jest korzystanie z planów aktywności również poza ośrodkiem terapeutycznym.
– Jest to szczególnie ważne dla osób, które być może będą musiały korzystać z tego typu instrukcji do końca swojego życia. Osoba, która porusza się i korzysta podczas różnych czynności życiowych z nieporęcznego, obszernego segregatora wygląda ekscentrycznie i zwraca uwagę na swoje dysfunkcje. Natomiast w dzisiejszych czasach posługiwanie się urządzeniami mobilnymi, takimi jak tablet czy laptop jest zupełnie naturalne – dodaje dr inż. Agnieszka Landowska.

Aplikacja jest obecnie testowana przez wychowanków Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Pierwsze testy wskazują, że dzieci chętniej podejmują zadania i szybciej je wykonują. Szczególnie cieszy fakt, że aplikacja stworzona w ramach współpracy politechniki i instytutu będzie całkowicie bezpłatna. Dzięki temu będzie w pełni dostępna zarówno dla nauczycieli, jak i dla rodziców dzieci z autyzmem. Już wkrótce aplikację będzie można pobrać i stosować w domach, szkołach i ośrodkach. Jednocześnie każdy użytkownik będzie mógł pobrać kod źródłowy aplikacji i samodzielnie rozwijać jej funkcje czy dopasować ją do specyfiki stosowanego procesu terapii.


Autor: „Łukasz Kuźmiński”
redaktor naczelny „Farmacji Praktycznej”

Inne artykuły tego autora

Poprzedni artykuł

Podzielony Nobel 2015 w dziedzinie medycyny i fizjologii

Następny artykuł

Coraz mniej dzieci w Polsce

Polecane dla Ciebie

Szkolenia