Aktualności

16.09.2025

2 minuty

„Leki to nie słodycze” – wspólna europejska kampania na rzecz odpowiedzialnego stosowania leków dostępnych bez recepty

Nowość!

Skrót informacji

Główny Inspektorat Farmaceutyczny dołączył do europejskiej kampanii „Leki to nie słodycze”, której celem jest promowanie odpowiedzialnego i bezpiecznego stosowania leków dostępnych bez recepty (OTC).

Cel akcji

Leki bez recepty są przeznaczone do samodzielnego leczenia drobnych i krótkotrwałych dolegliwości, takich jak ból, gorączka czy przeziębienie. Jednak niewłaściwie stosowane mogą prowadzić do działań niepożądanych, uzależnienia czy odsuwania w czasie właściwego leczenia. Dlatego kampania „Leki to nie słodycze” przypomina pacjentom o trzech podstawowych zasadach bezpiecznego stosowania preparatów OTC:

  • zawsze czytaj ulotkę dołączoną do opakowania,
  • przestrzegaj zalecanego maksymalnego czasu stosowania,
  • skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, jeśli objawy utrzymują się dłużej.

Polski rynek leków dostępnych bez recepty należy do największych i najbardziej dynamicznych w Europie. Leki OTC stanowią istotną część sprzedaży aptecznej, a ich znaczenie zwiększa się również dzięki szerokiej dostępności poza aptekami oraz dynamicznemu rozwojowi sprzedaży internetowej.

„Zaangażowanie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w kampanię, która podkreśla wagę świadomego stosowania leków OTC jest naturalną konsekwencją misji Urzędu. GIF czuwa nad bezpieczeństwem lekowym Polaków oraz dba o to, aby wszystkie dostępne na rynku produkty lecznicze spełniały wymagania jakości, bezpieczeństwa i skuteczności” – informuje GIF.

Przebieg akcji

Od 15 do 19 września 2025 w mediach społecznościowych Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (Facebook, X, LinkedIn, Instagram) będą publikowane materiały graficzne wraz z treściami kierowanymi do pacjentów w ramach projektu „Leki to nie słodycze”. Kampanię zainicjowała sieć Szefów Agencji Leków (Heads of Medicines Agencies, HMA), zrzeszająca krajowe organy ds. leków w Europie, która ściśle współpracuje z Europejską Agencją Leków (EMA) i Komisją Europejską.


Autor: Farmacja Praktyczna

Nowoczesne medium branży farmaceutycznej. 78% farmaceutów wskazuje na „Farmację Praktyczną” jako najbardziej rozpoznawany magazyn w segmencie magazynów branżowych adresowanych do pracowników aptek.

Inne artykuły tego autora

źródło: Gov.pl

Masz jeszcze
,
aby grać o nagrodę w tej edycji!
Sprawdź, w jakich aktywnościach
możesz jeszcze wziąć udział:
Masz jeszcze , aby grać o nagrodę w tej edycji! Sprawdź, w jakich aktywnościach możesz jeszcze wziąć udział:

Poprzedni artykuł

Onkolodzy i kardiolodzy popierają wprowadzenie edukacji zdrowotnej do szkół

Następny artykuł

Ekspert NFZ: Endometrioza to nie urok kobiecości – to choroba

Polecane dla Ciebie

Szkolenia