Nowość!
Skrót informacji
Główny Inspektorat Farmaceutyczny dołączył do europejskiej kampanii „Leki to nie słodycze”, której celem jest promowanie odpowiedzialnego i bezpiecznego stosowania leków dostępnych bez recepty (OTC).
Leki bez recepty są przeznaczone do samodzielnego leczenia drobnych i krótkotrwałych dolegliwości, takich jak ból, gorączka czy przeziębienie. Jednak niewłaściwie stosowane mogą prowadzić do działań niepożądanych, uzależnienia czy odsuwania w czasie właściwego leczenia. Dlatego kampania „Leki to nie słodycze” przypomina pacjentom o trzech podstawowych zasadach bezpiecznego stosowania preparatów OTC:
Polski rynek leków dostępnych bez recepty należy do największych i najbardziej dynamicznych w Europie. Leki OTC stanowią istotną część sprzedaży aptecznej, a ich znaczenie zwiększa się również dzięki szerokiej dostępności poza aptekami oraz dynamicznemu rozwojowi sprzedaży internetowej.
„Zaangażowanie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w kampanię, która podkreśla wagę świadomego stosowania leków OTC jest naturalną konsekwencją misji Urzędu. GIF czuwa nad bezpieczeństwem lekowym Polaków oraz dba o to, aby wszystkie dostępne na rynku produkty lecznicze spełniały wymagania jakości, bezpieczeństwa i skuteczności” – informuje GIF.
Od 15 do 19 września 2025 w mediach społecznościowych Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (Facebook, X, LinkedIn, Instagram) będą publikowane materiały graficzne wraz z treściami kierowanymi do pacjentów w ramach projektu „Leki to nie słodycze”. Kampanię zainicjowała sieć Szefów Agencji Leków (Heads of Medicines Agencies, HMA), zrzeszająca krajowe organy ds. leków w Europie, która ściśle współpracuje z Europejską Agencją Leków (EMA) i Komisją Europejską.
Onkolodzy i kardiolodzy popierają wprowadzenie edukacji zdrowotnej do szkół
Ekspert NFZ: Endometrioza to nie urok kobiecości – to choroba