Aktualności

13.06.2025

3 minuty

Jak ułatwiać pacjentom odwołanie wizyt i skracać kolejki – przewodnik dla placówek medycznych

Nowość!

Skrót informacji

Skala zjawiska nieodwoływanych wizyt jest wciąż w Polsce alarmująca, stanowiąc realną stratę dla całego systemu ochrony zdrowia. Organizatorzy i partnerzy kampanii społecznej #Odwołuje, #Nieblokuje przygotowali kompleksowy przewodnik dla przychodni, szpitali i placówek medycznych zawierający rekomendacje rozwiązań i narzędzi technologicznych do odwoływania wizyt – informuje biuro Rzecznika Praw Pacjenta.

Szybkie i bezproblemowe odwoływanie wizyt

Ideą powstania przewodnika jest ułatwienie placówkom dobrania odpowiednich narzędzi, dzięki którym pacjenci będą mieli możliwość szybkiego i bezproblemowego odwołania wizyty, na którą nie mogą przyjść. Według szacunków NFZ w samym tylko 2024 r. przepadło ponad 1,3 miliona wizyt, także z powodu problemów jakie napotykają pacjenci podczas próby zgłoszenia swojej nieobecności.

Zaprezentowany „Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt” przygotowany przez organizatorów: instytucje publiczne, placówki publiczne i prywatne oraz organizacje pacjenckie ma na celu praktyczne i merytoryczne wsparcie placówek medycznych w poprawie sytuacji i wskazanie im prostych, niskokosztowych rozwiązań, które realnie redukują statystyki nieodwołanych wizyt.

„Powstanie >>Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt<< pokazuje, jak ważne jest dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby placówki mogły korzystać z dobrych i sprawdzonych wzorców. Te dobre praktyki, dotyczące różnych obszarów systemu ochrony zdrowia, publikujemy na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Przewodnik również się tam znajdzie – zaznacza Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Co zawiera pzewodnik?

Publikacja zawiera opis 12 sprawdzonych, przetestowanych narzędzi – od przypomnień SMS, dedykowanych adresów e-mail i formularzy na www, po zaawansowane rozwiązania, takie jak integracja z IKP i voiceboty. W przewodniku znalazły się także konkretne przykłady wdrożeń, w placówkach współorganizatorów i partnerów kampanii, wśród których znajdziemy zarówno szpitale publiczne, jak i sieci placówek prywatnych, realizujących usługi POZ. W materiale znajdują się dane z analiz i wdrożeń – m.in. przypadki, gdzie liczba nieodwołanych wizyt spadła nawet o 40 proc, jak w Centrum Medycznym Żelazna czy Warszawskim Centrum Opieki Medycznej „Kopernik”. Dokument podkreśla, że skuteczne narzędzia są dostępne także dla mniejszych placówek – często bezkosztowo.

Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt” można pobrać bezpłatnie TUTAJ.


Autor: Farmacja Praktyczna

Nowoczesne medium branży farmaceutycznej. 78% farmaceutów wskazuje na „Farmację Praktyczną” jako najbardziej rozpoznawany magazyn w segmencie magazynów branżowych adresowanych do pracowników aptek.

Inne artykuły tego autora

źródło: Gov.pl/web/rpp

Masz jeszcze
,
aby grać o nagrodę w tej edycji!
Sprawdź, w jakich aktywnościach
możesz jeszcze wziąć udział:
Masz jeszcze , aby grać o nagrodę w tej edycji! Sprawdź, w jakich aktywnościach możesz jeszcze wziąć udział:

Poprzedni artykuł

MZ: 41 nowych cząsteczko-wskazań na liście leków refundowanych od 1 lipca br.

Następny artykuł

Wiceprezes NRA wybrany na Prezydenta PGEU na rok 2026

Polecane dla Ciebie

Szkolenia