Aktualności

22.03.2023

4 minuty

Gdzie do lekarza w nocy, w weekend i w święta?

Skrót informacji

Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Gorzej można poczuć się w nocy, w weekend bądź w czasie świąt. Wtedy lekarz rodzinny nie przyjmuje. Gdzie zatem skorzystać z pomocy medycznej przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia.

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna – informacje ogólne



  • Wybierz najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz całodobowo w weekendy i święta.

  • Nie potrzebujesz skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego zostaniesz przyjęty w każdej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

  • Możesz też uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.


Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?


Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna. W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dyżurujący lekarz udzieli porady:

  • w warunkach ambulatoryjnych,

  • telefonicznie,

  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.


Pielęgniarka udzieli świadczeń medycznych:

  • w warunkach ambulatoryjnych,

  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.


Kiedy się zgłosić?


Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można skorzystać w razie:

  • nagłego zachorowania,

  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia,

  • istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,

  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia,

  • zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej,

  • infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką,

  • bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych,

  • bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych,

  • biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.


W których godzinach są otwarte placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?

  • od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku),

  • przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).


Jak skorzystać z pomocy medycznej w nocy, w weekend i w święta?


Wystarczy zgłosić się do dowolnej, najbliższej naszego miejsca zamieszkania lub pobytu placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Warto pamiętać!


  • Nie trzeba rezerwować wizyty.

  • Nie potrzebujemy skierowania.

  • Pomoc otrzymamy bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.


Co przysługuje pacjentowi?

  • porada lekarska,

  • zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki,

  • zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne,

  • e-recepty na potrzebne leki.


Czego nie uzyska pacjent?

  • wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,

  • recepty na stale leki w związku z chorobą przewlekłą,

  • zaświadczenia o stanie zdrowia.


Znajdź najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej


Adresy placówek, w których uzyskasz pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Potrzebujesz pilnej konsultacji telefonicznej z lekarzem lub pielęgniarką?



  • Zadzwoń na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) – 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne.

  • Kontaktując się z infolinią TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.


Konsultacje prowadzone są w czterech językach:

  1. polskim

  2. angielskim

  3. ukraińskim

  4. migowym (tłumacz języka migowego).


W których godzinach działa infolinia?

  • od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku),

  • przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).


Co zyskasz?

  • poradę medyczną,

  • e-receptę*,

  • e-skierowanie*,

  • e-zwolnienie*.


* jeśli występują wskazania medyczne

Co, jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca?

Personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.


Autor: „Farmacja Praktyczna”

Nowoczesne medium branży farmaceutycznej. 78% farmaceutów wskazuje na „Farmację Praktyczną” jako najbardziej rozpoznawany magazyn w segmencie magazynów branżowych adresowanych do pracowników aptek.

Inne artykuły tego autora

źródło: Nfz.gov.pl


Poprzedni artykuł

Od 28 marca br. te leki nie będą już finansowane w ramach RDTL

Następny artykuł

Co dalej ze stanem zagrożenia epidemicznego?

Polecane dla Ciebie

Szkolenia