Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Gorzej można poczuć się w nocy, w weekend bądź w czasie świąt. Wtedy lekarz rodzinny nie przyjmuje. Gdzie zatem skorzystać z pomocy medycznej przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna – informacje ogólne
- Wybierz najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz całodobowo w weekendy i święta.
- Nie potrzebujesz skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego zostaniesz przyjęty w każdej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
- Możesz też uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.
Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna. W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dyżurujący lekarz udzieli porady:
- w warunkach ambulatoryjnych,
- telefonicznie,
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.
Pielęgniarka udzieli świadczeń medycznych:
- w warunkach ambulatoryjnych,
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.
Kiedy się zgłosić?
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można skorzystać w razie:
- nagłego zachorowania,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia,
- istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia,
- zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej,
- infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką,
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych,
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych,
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.
W których godzinach są otwarte placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?
- od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku),
- przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).
Jak skorzystać z pomocy medycznej w nocy, w weekend i w święta?
Wystarczy zgłosić się do dowolnej, najbliższej naszego miejsca zamieszkania lub pobytu placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Warto pamiętać!
- Nie trzeba rezerwować wizyty.
- Nie potrzebujemy skierowania.
- Pomoc otrzymamy bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.
Co przysługuje pacjentowi?
- porada lekarska,
- zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki,
- zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne,
- e-recepty na potrzebne leki.
Czego nie uzyska pacjent?
- wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
- recepty na stale leki w związku z chorobą przewlekłą,
- zaświadczenia o stanie zdrowia.
Znajdź najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
Adresy placówek, w których uzyskasz pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz na
stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
Potrzebujesz pilnej konsultacji telefonicznej z lekarzem lub pielęgniarką?
- Zadzwoń na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) – 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne.
- Kontaktując się z infolinią TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
Konsultacje prowadzone są w czterech językach:
- polskim
- angielskim
- ukraińskim
- migowym (tłumacz języka migowego).
W których godzinach działa infolinia?
- od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku),
- przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).
Co zyskasz?
- poradę medyczną,
- e-receptę*,
- e-skierowanie*,
- e-zwolnienie*.
* jeśli występują wskazania medyczne
Co, jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca?
Personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.