Skrót informacji
Przedstawiciele branży farmaceutycznej postulują zmiany w sposobie i trybie przedstawiania listy leków o utrudnionej dostępności – informuje Rynekzdrowia.pl. Główny Inspektorat Farmaceutyczny przygotowuje taki wykaz co 2 tygodnie.
Główny Inspektorat Farmaceutyczny co dwa tygodnie przygotowuje zestawienie produktów leczniczych o utrudnionej dostępności i przekazuje je do samorządów aptekarskiego i lekarskiego. Izby mają za zadanie dystrybuować je dalej do farmaceutów i lekarzy.
W listopadzie 2022 r. urząd przedstawił pierwszą listę, która jednak wzbudziła pewne kontrowersje – były to dwie wersje zestawienia: inna dla wystawiających recepty, inna dla farmaceutów. 2 grudnia GIF po raz drugi wysłał do samorządów aptekarskiego i lekarskiego listę produktów leczniczych w zmienionej formie. W połowie grudnia powstała trzecia lista produktów leczniczych o utrudnionej dostępności opracowana dla samorządów aptekarskiego i lekarskiego.
„Świadomy problemów z dostępnością danego produktu lekarz może zaordynować alternatywną terapię, a świadomy farmaceuta – poinformować o możliwości zastosowania odpowiednika lub zamiennika, a wcześniej zaopatrzyć się w nie” – informuje GIF.
Powstały trzy główne postulaty. Po pierwsze, oceniono, że dla bardziej efektywnej komunikacji o sytuacji dostępności lekowej niezbędna jest informatyzacja, która pozwoli przejść ze statycznej prezentacji danych na praktyczną jej formę dostępną on-line, pozwalającą na wyselekcjonowanie spośród całości danych tych potrzebnych konkretnej grupie profesjonalistów.
Ministerstwo Zdrowia również widzi tę potrzebę i już wcześniej zapowiedziało odpowiednie modyfikacje systemu gabinet.gov.pl. Ze strony środowiska hurtowni farmaceutycznych pojawił się postulat odseparowania w zestawieniu hurtowni producenckich od pełnoprofilowych, wskazując zagrożenia dla rzetelności danych płynące z uśredniania stanów magazynowych. Naczelna Izba Aptekarska postulowała o umieszczanie w zestawieniu również produktów OTC.
Pozostałe wspólne postulaty uczestników spotkania to stworzenie dedykowanego adresu mailowego, na który interesariusze rynku mogliby bezpośrednio kierować informacje i uwagi dotyczące bieżącej sytuacji dostępności leków oraz robocze spotkania tematyczne i szkolenia dla różnych interesariuszy.
Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się także co do tego, że komunikacja o dostępności do leków powinna być wyważona i charakteryzować się dużą dozą odpowiedzialności.
Długi weekend – gdzie szukać pomocy medycznej?
W przyszłym tygodniu nowelizacja przepisów ws. szczepień na grypę