Zapytaj eksperta

 8 minut

Czy wniosek o udzielenie urlopu rodzicielskiego można złożyć przed urodzeniem dziecka?
Zgodnie z art. 1821d § 1 Kodeksu pracy (dalej: k.p.), urlop rodzicielski jest udzielany na pisemny wniosek pracownika, składany w terminie nie krótszym niż 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika. Przepisy prawa pracy nie zabraniają zatem pracownikowi złożenia wniosku o udzielenie urlopu rodzicielskiego przed urodzeniem dziecka. Jednakże należy mieć na względzie, że stosownie do art. 1821c § 2 k.p. urlop rodzicielski jest udzielany bezpośrednio po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego albo zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu macierzyńskiego. Nie można zatem udzielić urlopu rodzicielskiego przed zakończeniem urlopu macierzyńskiego. W kontekście omawianego zagadnienia warto wskazać też na art. 31 ust. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, zgodnie z którym miesięczny zasiłek macierzyński w przypadku ubezpieczonej będącej pracownicą, która złożyła wniosek o udzielenie jej bezpośrednio po urlopie macierzyńskim urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze, wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku za cały okres odpowiadający okresowi urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego.

Czy wymagana jest pieczątka i podpis lekarza, gdy na recepcie pole danych pacjenta wypełnione jest innym kolorem długopisu?
Zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie recept dane określone w art. 96a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne (m.in. dane dotyczące pacjenta) zamieszczane na recepcie wystawianej w postaci papierowej, nanosi się na awersie recepty w sposób czytelny i trwały, w tym za pomocą wydruku, pieczątki lub naklejki w sposób niebudzący zastrzeżeń co do autentyczności recepty. Jeżeli więc dane dotyczące pacjenta naniesione zostały w sposób, który nie budzi zastrzeżeń, nie jest wymagane dodatkowe potwierdzenie (autoryzacja).

Posiadam odpowiednio po 51 proc. udziałów w spółce jawnej oraz w spółce z o.o. Jak od strony prawnej wygląda, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przejecie spółki jawnej przez spółkę z o.o.? Czy wiąże się to z wydaniem nowego zezwolenia na prowadzenie apteki?
Zgodnie z art. 99 ust. 1 i 2 upf apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie apteki. Udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana, cofnięcie lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki należy do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Należy jednak zwrócić uwagę na ust. 2a pkt 1 ww. przepisu, który wyłącza – w stosunku do zezwoleń na prowadzenie apteki – zastosowanie art. 492 §2 Kodeksu spółek handlowych. Przepis ten stanowi, iż na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (tzw. ograniczona sukcesja). Wyłączenie zastosowania ww. przepisu (na mocy art. 99 ust. 2a upf) powoduje, że w wyniku przejęcia spółki jawnej przez spółkę z o.o., na tę drugą nie przechodzi zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej (dotychczasowe wygaśnie). W takiej sytuacji konieczne będzie wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki. Należy jednak mieć na względzie, że w rezultacie nowelizacji upf znacznemu zawężeniu uległ katalog podmiotów, które mogą uzyskać takie zezwolenie. Obecnie prawo to przysługuje, stosownie do art. 99 ust. 4 upf, farmaceucie posiadającemu prawo wykonywania zawodu, prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółce jawnej lub spółce partnerskiej, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu. Nowelizacja wprowadziła także m.in. ograniczenia geograficzno-demograficzne oraz zakaz dla podmiotu właścicielskiego posiadania więcej niż czterech aptek.

Strony: 1 2