Zapytaj eksperta

 6 minut

Czy prawo przewiduje możliwość przeniesienia niewykorzystanego urlopu do kolejnego pracodawcy?
Nie. Obowiązujące przepisy prawa pracy nie przewidują możliwości przeniesienia niewykorzystanego urlopu do kolejnego pracodawcy. Zgodnie z art. 171 § 1 k.p., w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Przepis art. 171 § 3 k.p. wprowadza jedynie możliwość wykorzystania urlopu w ramach kolejnego stosunku pracy z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę.

Czy płatnik składek, którego obowiązuje termin płatności do 15 dnia następnego miesiąca, może zapłacić składki wcześniej, czyli w miesiącu, którego te składki dotyczą?
Obowiązki płatnika składek w zakresie rozliczeń z ZUS określa ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. W art. 47 ust. 1 tej ustawy określone są terminy do których należy przesłać deklarację rozliczeniową, imienne raporty miesięczne oraz opłacić składki za dany miesiąc (w zależności od płatnika 5,10 lub 15 dzień następnego miesiąca). W ustawie brak jest przepisu, który uniemożliwiałby dokonanie czynności określonych w art. 47 ust. 1 ww. ustawy, w tym zapłaty składek, wcześniej np. w miesiącu którego te składki dotyczą. Należy jednak mieć na względzie, że jeżeli opłacimy składki przed przekazaniem deklaracji za dany miesiąc, na koncie płatnika składek widnieć będzie nadpłata. Dobrym rozwiązaniem jest zatem opłacenie ich w tym samym dniu, w którym przekazujemy deklarację np. w ostatnim dniu miesiąca.

12 sierpnia br. moja pracodawczyni zlikwidowała działalność. W dniu 13 sierpnia br. wręczyła mi wypowiedzenie umowy o pracę podając w uzasadnieniu likwidację zakładu pracy. Czy jest to uzasadnienie zgodne z prawem? Kiedy w powyższym przypadku powinno nastąpić wyrejestrowanie mnie z ubezpieczeń?
Przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę musi być prawdziwa, konkretna i rzeczywista. Jeżeli zatem faktycznie doszło do likwidacji zakładu pracy na skutek zaprzestania prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej, mamy wówczas do czynienia z jedną z uzasadnionych przyczyn wypowiedzenia umowy o pracę. Pracodawca przy tym musi dopełnić szeregu formalności m.in. związanych z ZUS. Jako płatnik składek ma on, zgodnie z art. 36 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązek wyrejestrowania pracownika z obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego w terminie 7 dni od daty ustania stosunku pracy. Wyrejestrowania dokonuje się za pomocą formularza ZUS ZWUA, w którym jako datę wyrejestrowania wskazuje się następny dzień po dniu ustania stosunku pracy. Jeżeli pracownik zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej rodziny, płatnik składek ma obowiązek wyrejestrować ich z dniem następnym po rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem (ZUS ZCNA). Ponadto powinien do 28 lutego roku następnego przekazać byłemu pracownikowi raport ZUS RMUA.

Strony: 1 2