Zapytaj eksperta

 6 minut

Czy w umowach o pracę / aneksach na zmianę wynagrodzenia itp., jeśli wynagrodzenie wpisane jest liczbowo, trzeba je również zapisać słownie? Czy prawo określa taki wymóg, czy jest to raczej dobra praktyka?
Zgodnie z art. 29 § 1 k.p. umowa o pracę określa m.in. wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Stosownie zaś do art. 78 § 1 k.p. wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Oznaczenie wynagrodzenia za pracę w umowie powinno polegać na wskazaniu jego składników, ich wysokości oraz podstawy prawnej ich ustalenia. Przepisy nie wskazują natomiast czy wynagrodzenie powinno być określone liczbowo, czy też w inny sposób. W kwestii określenia wynagrodzenia za pracę wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 3 listopada 1976 r., sygn. akt I PR 165/76. Uznał w nim, że wynagrodzenie – jako istotny element każdej umowy o pracę – winno być określone w sposób dokładny i nie pozostawiający wątpliwości co do umówionych przez strony zasad jego zapłaty. Najczęściej kwota wynagrodzenia określana jest wyłącznie liczbą. W przypadku określenia kwoty wynagrodzenia za pomocą liczby, można dodatkowo opisać tę liczbę słownie. Wynikać to będzie jednak z przyjętej u danego pracodawcy praktyki, a nie z przepisu prawa pracy, ponieważ brak jest norm nakazujących takie działanie.

Czy można zrealizować receptę ze zniżką, jeżeli w danych przedmiotu drukującego jest tylko nazwa i numer telefonu bądź adres mailowy drukarni?
Zgodnie z art. 96a ust. 1e ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne w dolnej części recepty wystawianej w postaci papierowej zamieszcza się, w formie wydruku, nazwę i adres lub numer REGON podmiotu drukującego receptę, a w przypadku, gdy wydruku dokonuje osoba wystawiająca receptę – zwrot „wydruk własny”. Generalnie realizacja recepty ze zniżką bez danych podmiotu drukującego nie jest możliwa. Aczkolwiek w omawianym przypadku w danych brakuje adresu tego podmiotu, który można określić na podstawie nazwy i numeru telefonu. Można by więc przyjąć interpretację, że brakujące dane należy ustalić i opisać na rewersie. Warto zwrócić uwagę na projekt nowelizacji rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.* W obecnie obowiązującym rozporządzeniu brak jest regulacji w zakresie możliwości realizacji recepty w przypadku braku w dolnej jej części danych podmiotu drukującego receptę lub informacji „wydruk własny”. Z uzasadnienia projektu nowelizacji wynika, że w przypadku gdy nie wpisano lub wpisano w sposób błędny dane podmiotu drukującego, osoba wydająca przyjmuje, że został wpisany.

* https://www.gov.pl/zdrowie/rozporzadzenie-ministra-zdrowia-zmieniajace-rozporzadzenie-w-sprawie-recept

Strony: 1 2