Współodpowiedzialność – rzecz o zaangażowanej kulturze pracy

 7 minut

Powinna ona:

  • eliminować istniejące bariery,
  • gwarantować osiągnięcie pożądanych wyników,
  • zwiększać transparentność,
  • wspomagać pracę zespołową i wzajemne zaufanie,
  • poprawiać komunikację,
  • tworzyć środowisko pracy dla ludzi utalentowanych,
  • metodycznie wiązać każdego pracownika rezultatami firmy.

Proces ten stanowi istotny czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, jak również na stabilizację funkcjonowania organizacji. Jak to osiągnąć? Wydaje się, że najefektywniejszym narzędziem są szkolenia. W chwili obecnej mamy szerokie możliwości wykorzystania tego narzędzia, gdyż wiele firm w ramach proponowanej współpracy oraz pozyskiwanych środków, np. unijnych, oferuje takie rozwiązania. Niestety, z przykrością zauważam, że wielu pracowników i pracodawców bagatelizuje wartość projektów szkoleniowo-edukacyjnych. Brak rozwoju kompetencji zarówno relacyjnych (szkolenia miękkie), jak i merytorycznych (zawodowych) to grzech zaniechania, który już dzisiaj mści się zarówno na pracownikach, jak i na pracodawcach. Pamiętajmy, że współodpowiedzialność i zaangażowanie jest częścią dialogu i definiuje najwyższy poziom partnerstwa – oznacza angażowanie pracowników w działania, a więc nie tylko uznanie prawa głosu, ale też konkretnej roli w rozwoju firmy i dążenie do wypracowania wspólnej wartości dodanej dla naszych aptek. Brak zaangażowania i współodpowiedzialności pracowników to często brak nawyku reagowania na sytuacje kryzysowe (nie zgłaszają ich wcale lub z dużym opóźnieniem, co działa na szkodę firmy). W praktyce, będąc zaangażowani pracujemy lepiej i efektywniej. W naturalny sposób wysoka jakość i efektywność pracy przekłada się na sukces finansowy firmy, a więc i na nas samych. Dbając o jakość swojej pracy, produktów i usług, czujemy się związani z firmą, a tym samym zależy nam np. na rozwoju oferty, wysokiej jakości obsługi pacjenta czy budowaniu pozytywnego wizerunku apteki. Jeśli bowiem apteka dobrze prosperuje, to przynosi zyski i korzyści są obopólne – zarówno dla kierownika, ale i dla pracowników pierwszego stołu, gdyż gwarantują stabilność pracy i płacy.

Strony: 1 2 3