Specjalizacja – sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej

 8 minut

Specjalizacja będzie rozwijała się coraz prężniej z uwagi na fakt, iż ciągle pojawiają się nowe potrzeby, technologie, regulacje. Należy zaznaczyć, iż znacznie łatwiej jest zdobywać udział w rynku, będąc pierwszym wyspecjalizowanym podmiotem w danym segmencie, niż starać się pozyskać rynek już zajęty przez innych konkurentów.

Z pojęciem specjalizacji nierozerwalnie wiąże się pojęcie segmentacji rynku. To dokonanie podziału rynku w oparciu o dogłębną analizę, w celu wyodrębnienia grup nabywców o podobnych cechach, dochodach, potrzebach czy preferencjach odnośnie sposobu zakupu itp. Dzięki takiemu właśnie podejściu możliwe jest skoncentrowanie dodatkowych działań apteki na wybranym segmencie, a więc i specjalizacja w określonej dziedzinie. Ponadto ułatwi ono przygotowanie usług lub produktów dostosowanych do wybranego segmentu nabywców, a także odpowiednie ukierunkowanie i efektywność działań marketingowych.

Pamiętać przy tym należy, że nową usługę kierujemy do określonego targetu, czyli rynku docelowego, co oznacza potrzebę sporządzenia charakterystyki odbiorców usługi. Ocena wielkości grupy docelowej pomoże wytyczyć kierunki rozwoju określonego pakietu usług. Kolejnym etapem wprowadzania specjalizacji jest ocena realnej konkurencji – stworzenie listy istniejącej konkurencji i analiza ich usług. Optymalnym narzędziem jest analiza SWOT, jako podstawowa technika analizy strategicznej każdego przedsiębiorstwa. Służy ona do określenia naszych mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń bezpośrednio wynikających z kierunku naszych działań i ewentualnych lub istniejących działań konkurencji. Analizujemy mocne strony (co robimy najlepiej?), słabe strony (co wymaga poprawy?), zagrożenia (np. czynniki ekonomiczne), popyt i szanse (określamy celowość wprowadzenia specjalizacji i wzrost grupy docelowej). Zanim przystąpimy do działań, musimy także pamiętać, że inteligentna specjalizacja wymaga sporządzenia tzw. planu marketingowego, pamiętając, że marketing to umiejętność odczytywania potrzeb i ich zaspokajania. Plan marketingowy nie może istnieć bez strategii i programu działań. Strategia dotyczy zarówno dziedziny, kategorii jak i samego produktu, w tym sprzedaży, promocji i analizy konkurencji. Zanim ruszymy w kierunku „nowych lądów”, musimy wszystkie te elementy podsumować w postaci harmonogramu działań. Harmonogram określa szczegółowo elementy i zadania, osoby odpowiedzialne za ich realizację, dzięki czemu można na bieżąco analizować efekty podjętych kroków. Końcowy etap to budżetowanie, tzn. zestawienie planowanych wydatków z zakładanymi dochodami uzyskiwanymi na specjalizacji. Oczywiście wydatki są determinowane przez naszą sytuację finansową i aktualną sytuację na rynku. Zawsze należy brać pod uwagę uwarunkowania i czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Czasami ciężko jest określić, jakie nakłady poniesiemy za parę miesięcy na różnego rodzaju koszty, dlatego należy aktywnie śledzić i analizować rynek, którego dotyczy nasza specjalizacja.

W czym się specjalizować? Oczywiście w dziedzinie, w której czujemy się mocni. W trakcie wieloletniej pracy na rynku aptecznym spotykałem wiele aptek, które weszły z sukcesami na drogę specjalizacji. Co nie oznacza, że czegokolwiek zaniechały w swej podstawowej funkcji – wręcz przeciwnie, dawały pacjentom więcej niż konkurencja. Najczęściej spotykanymi specjalizacjami są te wynikające z potrzeb konsumentów. Zarówno Państwo jak i ja znamy apteki, w których to pacjenci wymogli specjalizację. Wiadomo, że jeżeli apteka znajduje się w pobliżu specjalistycznego gabinetu lekarskiego, chcąc zadośćuczynić swoim funkcjom, będzie musiała zapewnić asortyment, po który zgłaszają się pacjenci. Mówimy wtedy o specjalizacji ze względu na segmentację terapeutyczną. Wiadomo, że nie każda apteka prowadzi pełen zakres leków endokrynologicznych, onkologicznych czy nawet diabetologicznych. Co więcej, z tymi grupami związane są asortymentowo i preparaty nie podlegające preskrypcji. Znamy przecież apteki, które specjalizując się w diabetologii, rozwinęły także asortyment dietetyczny stosowany przez diabetyków.

Strony: 1 2 3