Budżet 2015 – mniej na zdrowie

 6 minut

Oprócz Ministerstwa Zdrowia, finansowanie ochrony zdrowia znajduje się w obszarze zainteresowania wielu resortów m.in.: Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. W szczególności dotyczy to: Funduszu Pracy; osób niepełnosprawnych (PFRON) i wykorzystania środków Unii Europejskiej w ramach Krajowych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (wieloletniego programu poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy oraz realizacji Długofalowej Polityki Senioralnej na lata 2014-2020).

Zgodnie z projektem budżetu, staże podyplomowe oraz kształcenie specjalistyczne lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych będą finansowane (w wysokości 835,3 mln zł) z Funduszu Pracy, pozostającym pod jurysdykcją MPiPS. – Jest to w sprzeczności z celem Funduszu, jakim jest prowadzenie aktywnej polityki walki z bezrobociem – zauważa Wasilewski.

W budżecie państwa przewidziano także środki dla resortu szkolnictwa wyższego na kształcenie lekarzy na uczelniach niemedycznych. MZ w przyszłorocznym budżecie ma do dyspozycji 1,6 mld zł, w tym na działalność dydaktyczną – 1,5 mld zł. – Nieznaczny wzrost nakładów na dydaktykę zasługuje na poparcie i potwierdza priorytetowe działania resortu związane z deficytem kadr medycznych – uważa ekspert BCC.

– Problem środków na ochronę zdrowia i ich wykorzystania należy oceniać łącznie z planem finansowym NFZ – przyznaje Wasilewski. Przyszłoroczny plan finansowy NFZ zakłada przychody w wysokości 69 352 241 tys. zł, w tym składka należna brutto planowana na 66 851 829 tys. zł. – Na korzyść przyszłego roku przemawia kwota ponad 2,3 mld zł więcej. Choć wzrost jest widoczny, to nie zmienia on obrazu dostępu do opieki zdrowotnej. Nadal też nie wiadomo, skąd będą pochodzić środki na realizację tzw. pakietu kolejkowego i onkologicznego, w których zostało zawartych wiele rozwiązań oczekiwanych od dawna przez lekarzy onkologów i pacjentów. Tych rozwiązań nie da się wprowadzić bez zwiększenia środków przeznaczonych szczególnie na szybką diagnostykę, w dużej części ambulatoryjną. Szczególny niepokój budzi spadek planowanych wydatków w 2015 roku na: rehabilitację i lecznictwo uzdrowiskowe; świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej; lecznictwo psychiatryczne oraz refundację leków – ocenia Wasilewski

Po wejściu w życie ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, Narodowy Fundusz Zdrowia w latach 2012 i 2013 zanotował obniżenie kosztów refundacji leków o około 3,27 mld zł, po uwzględnieniu wydatków poniesionych na nowe produkty lecznicze wprowadzone do refundacji (ok. 190 mln zł w roku 2012 i 2013), głównie w ramach programów lekowych. – Uzyskane oszczędności miały być przeznaczone na poprawę dostępu do leków innowacyjnych i nowych leków refundowanych. Stąd pytanie o zasadność gromadzenia oszczędności z refundacji leków w rezerwie NFZ – zauważa ekspert BCC.

Strony: 1 2 3