Analiza systemu naliczania marż

 17 minut

W punkcie 1.1.2 wyżej wymienionego projektu jako jeden z celów ustawy refundacyjnej wskazane zostało zapewnienie stabilności finansowej systemu, a autorzy tego dokumentu stwierdzili, że cel ten został już osiągnięty. Nie możemy zgodzić się z tym stwierdzeniem, ponieważ apteki są bardzo ważnym elementem systemu dystrybucji produktów leczniczych w Polsce i wprowadzenie bardzo niekorzystnego systemu naliczania marż aptecznych od 1 stycznia 2012 r., którego efektem było drastyczne obniżenie średniej marży aptecznej na leki refundowane, spowodowało bardzo poważne trudności finansowe w większości polskich aptek. Według danych hurtowni farmaceutycznych oraz IMS Health kilka tysięcy aptek znalazło się na skraju upadłości.
Ponadto, w ostatnim akapicie punktu 1.1 znalazło się stwierdzenie, że zmniejszenie wydatków na refundację w 2012 r. w porównaniu do roku poprzedzającego to wynik obniżenia cen leków, w konsekwencji również limitów finansowania. Należy podkreślić, że w ogromnej części obniżki te zostały spowodowane wprowadzeniem bardzo niskich marż aptecznych na leki refundowane, które dla wielu leków są nawet niższe niż marża hurtowa.
Następnie w drugiej połowie września 2013 r. Ministerstwo Zdrowia opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych i niektórych innych ustaw z dnia 18.09.2013 r. Również w tym projekcie nie zostały zawarte zmiany systemu naliczania marż aptecznych.
Konsekwentnie od wielu miesięcy przedstawiamy stanowisko poparte wnikliwymi analizami, że projekt nowelizacji ustawy refundacyjnej powinien zawierać zmiany systemu naliczania marż aptecznych, aby średnia marża apteczna na leki refundowane w Polsce była porównywalna ze średnią marżą apteczną w krajach Unii Europejskiej (czyli około 20%-25%). Jednak należy sobie zdać sprawę z tego, że batalia samorządu aptekarskiego o wzrost marż aptecznych będzie wyjątkowo trudna w obecnej sytuacji budżetowej Polski i musimy wykorzystać wszystkie możliwe argumenty dla poparcia naszego stanowiska.
Ważnym argumentem będzie porównanie średniej marży aptecznej na leki refundowane w Polsce z analogicznymi poziomami marż w krajach Unii Europejskiej. W roku 2012 poświęciłem wiele miesięcy intensywnej pracy w ramach Grupy Farmaceutycznej Unii Europejskiej (PGEU), aby opracować jak najbardziej dokładną bazę danych dotyczącą systemów naliczania marż aptecznych w poszczególnych krajach europejskich i przedstawić członkom naszego samorządu wnikliwą i najbardziej aktualną informację w tym zakresie. Aby zachować jak największą przejrzystość i użyteczność tego opracowania w staraniach naszego samorządu o zwiększenie marż aptecznych w Polsce wybrałem do analizy najbardziej reprezentatywne kraje zarówno z obszaru tzw. „Starej Unii” – Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Niemcy, Portugalia, Szwecja, Włochy, Wielka Brytania – lub krajów z obszaru wolnego handlu w Europie – Szwajcaria i Norwegia – jak i najbardziej reprezentatywne nowe kraje członkowskie Unii Europejskiej – Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Rumunia, Węgry. W sumie analiza została wykonana na podstawie danych z 21 krajów europejskich. Dla zachowania przejrzystości analizy pominięte zostały bardzo specyficzne systemy naliczania marż aptecznych w niektórych bardzo małych krajach europejskich takich jak np. Luksemburg czy Malta oraz w krajach tzw. byłej Jugosławii – Chorwacji, Słowenii i Macedonii.
Pełna analiza marż aptecznych przedstawiona została zarówno na stronie internetowej Dolnośląskiej Izby Aptekarskiej jak i na stronie internetowej Naczelnej Izby Aptekarskiej. Ponieważ obejmuje ona około 20 stron A4 w dalszej części zamieszczone zostały tylko najważniejsze jej fragmenty.

Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8