Agresywna konkurencja

 6 minut

Celem naszego audytu jest np. określenie:

  • efektywności bieżącego zarządzania aptekami – analiza wskaźnikowa,
  • funkcjonowania w starciu z silną, agresywną konkurencją,
  • możliwości dalszego rozwoju aptek.

Obiektywne dane powinny uwzględniać czynniki wewnętrzne jak i zewnętrzne, w tym otoczenie placówek, czynniki demograficzne, społecznościowe oraz istniejącą już konkurencję, a także możliwości nowej konkurencji. Z analizy wskaźnikowej dowiemy się zaś, jak wykorzystywany jest potencjał apteki i czy np. występują i jakie są niekorzystne tendencje. Oczywiście przy ocenie musimy wziąć pod uwagę także zagrożenia ze strony potencjalnej konkurencji.

Zwróćmy szczególną uwagę, na jakich kanonach opiera się działanie konkurencyjnych aptek. Niektóre z firm, chcąc walczyć z Państwa apteką jako konkurencją, mogą posuwać się do czynów nie do końca zgodnych z etyką. Zdając sobie sprawę z tego typu praktyk, łatwiej będziecie mogli Państwo skonstruować strategię przeciwdziałania tej agresywnej konkurencji. A jakie formy konkurowania mamy do dyspozycji? Zwykle przy konkurowaniu powraca sprawa polityki cenowej i rzeczywiście jest to jedna z dwóch podstawowych form konkurowania. Natomiast żeby można ją było zastosować, niezbędne jest skoncentrowanie się na tzw. pozacenowych czynnikach konkurencyjności.

Są to m.in.:

  • jakość oferowanych dóbr i usług (elementy rzeczywistej, nawet w podstawowej formie opieki farmaceutycznej),
  • kompetencje merytoryczne i relacyjne personelu,
  • gwarancja i serwis – i nie chodzi tutaj tylko o pharmacovigilance,
  • atrakcyjność produktu i sposób prezentacji (merchandising!),
  • lojalność pacjentów,
  • czas świadczenia usługi,
  • sprawność personelu apteki,
  • funkcjonalność w rozumieniu potrzeb konsumenta,
  • niższe koszty funkcjonowania,
  • możliwe formy zapłaty (spora część aptek do dziś nie przyjmuje płatności kartami),
  • asortyment, jego szerokość i głębokość (zarządzanie kategorią),
  • specjalizacja, umiejętne wykorzystywanie nisz rynkowych,
  • informacja o produkcie,
  • normy bezpieczeństwa.

A zatem – zapraszam do analizowania siebie i konkurencji. W każdym z nas jest bowiem coś z Jamesa Bonda i Maty Hari…

Strony: 1 2 3