Agresywna konkurencja

 6 minut

Od czego należy rozpocząć? Większość ekonomistów zaproponowałaby przeprowadzenie analizy SWOT, jako podstawowej techniki analizy strategicznej każdego przedsiębiorstwa. Ja jednak zaproponuję przeprowadzenie dostosowanej do naszych potrzeb i maksymalnie uproszczonej oceny konkurencyjności i analizy otoczenia apteki.

Podejmując się analizy czynników otoczenia, powinniśmy brać pod uwagę informacje, które można podzielić na trzy główne filary: rynek, konkurencja, konsument. Otoczenie biznesowe apteki to zarówno jej fizyczna lokalizacja, jak i każdy element/czynnik mający bezpośredni lub pośredni wpływ na jej funkcjonowanie. Każdy, kto otwierał kiedyś nową aptekę, zastanawiał się, czy dana lokalizacja gwarantuje sukces przedsięwzięcia. Te same dylematy ma nowo otwierająca się placówka. Dlatego też musimy nauczyć się myśleć i działać nie mniej agresywnie i twórczo niż nasza konkurencja. Mając dane musimy odpowiedzieć sobie na pytanie czy powstająca konkurencja jest dobrze zarządzana i czy jesteśmy zdolni do bycia wobec niej konkurencyjnymi? Pamiętajmy, że na takie samo pytanie będzie musiała odpowiedzieć sobie także nasza konkurencja.

Czym jest konkurencyjność? Jak zawsze jest kilka definicji – najprostsza definiuje ją, jako zdolność do długookresowego, efektywnego wzrostu. Konkurencyjność w sensie mikroekonomicznym analizuje pozycję danej apteki biorąc pod uwagę jej zasoby, możliwości, szanse i potencjał w stosunku do struktury rynku, na którym przyszło jej działać. Analizę czy audyt możemy przeprowadzić kilkoma metodami. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszy się metoda grup strategicznych, która wymaga jednak wprawy i sporego doświadczenia. Dlatego proponuję Państwu poniżej łatwą i obiektywną metodę opartą na popularnych wskaźnikach i informacjach rynkowych, do których każdy z nas ma dostęp.

Analizie poddajemy zarówno naszą aptekę, jak i apteki konkurencji. Zaczynamy od określenia celu audytu, wyboru kryteriów oceny, staramy się opisać sytuację bieżącą, notujemy spostrzeżenia ogólne i szczegółowe, a po wyciągnięciu wniosków, formułujemy zalecenia.

Strony: 1 2 3